iDNES.cz / TV program


nahrávám

Zázraky techniky V

  • 1. 5. 2024, 23:35

Dokument VB
skryté titulky, duální vysílání, High Definition

Nejvyšší most na světě. Dokumentární cyklus VB. Opakování 3.5./ČT2 a 4.5./ČT2. Most Pej-Pchan-Ťiang se klene přes údolí řeky Ni-čou. Dva obří pilíře, jejichž vrcholy dosahují výšky 750 metrů nade dnem údolí, 20 000 tun vážící mostovka a 400 kilometrů ocelových lan představují hlavní parametry mostu, jehož celková délka je 1300 metrů

Údolí řeky Ni-čou v Číně je hluboké 565 metrů, proto se mu také říká trhlina v Zemi. Tato obrovská rokle po staletí od sebe odděluje místní komunity. Americká architektka Wendy Foková se vydala do této odlehlé oblasti, aby si prohlédla stavební dílo, které posunulo hranice lidských možností. Kaňony jsou nádherně dramatické, je tu krásná krajina. Rozhodla se podniknout nebezpečnou cestu na druhou stranu údolí. Silnice jsou hodně hrbolaté a jediný způsob, jak se dostat z jedné strany údolí na druhou do jiné provincie, je po této silnici. Je to strašně únavné, protože cesta trvá pět hodin. Dlouhá jízda po příkrých svazích dolů a zase nahoru je dost napínavá. Silnice je skutečně nebezpečná, protože na ni leží spousta ostrých kamenů, a kolem jsou příkré srázy. Také jsou tu občas sesuvy půdy, takže po stranách silnice jsou hromady kamení. Tato přírodní překážka měla na místní obyvatele velmi negativní dopad. V provincii Kuej-čou žije přes 35 milionů lidí. Pro místní zemědělce je velmi obtížné po klikatých silničkách přes strmá údolí odvézt svou produkci, aby ji prodali. Takže není divu, že jde o jednu z nejchudších provincií v Číně. Proto bylo nezbytně nutné tuto situaci vyřešit. Ale ještě nikdy nebyla mostem překlenuta tak hluboká rokle. Na dno údolí je to více než půl kilometru. Překonávání kaňonů bylo vždy velkým problémem. Ve druhém století před naším letopočtem bylo na takzvané himálajské hedvábné stezce, která se klikatila dolů do údolí, více než sto ostrých zatáček. Dnes to z ní dělá velmi nebezpečnou cestu. V roce 1936 navrhl James Curran první sedačkovou lanovku inspirovanou zvedacím mechanismem pro vykládání banánů z lodí. Byla skvělá, ale jen pro lyžaře. V roce 1974 Evel Knievel se pokoušel překročit kaňon Snake River pomocí rakety, ale to se nepovedlo. Řešení, s nímž přišli čínští inženýři, bylo ohromující. Most Pej-Pchan-Ťiang, jehož mostovka vede 565 metrů nade dnem údolí, díky čemuž jde o nejvyšší most na světě.

Přidat do mého TV programu

Hlavní zprávy

ilustrační snímek
Vinice na prodej. Moravští výrobci řeší existenční problémy, víno se pije méně

Vinařství na Moravě ubývá. Některá končí úplně, jiná jsou na prodej z ekonomických či rodinných důvodů. Staří vinaři často nemají vinici komu v rodině předat...  celý článek

Danuše Nerudová (22. února 2023).
V debatách se mi daří, říká Nerudová a hájí migrační pakt: Solidarita je základ

Za minimum považujeme čtyři mandáty. Takové ambice představila ekonomka a neúspěšná kandidátka na hlavu státu Danuše Nerudová poté, co ji vládní hnutí...  celý článek

Blesk v Liberci zranil více než deset lidí, v zámeckém parku udeřil do země....
Všichni se snažili dostat raněné od stromu, popisuje úder blesku sestra

V pravý čas na pravém místě byla v neděli odpoledne zdravotní sestra Veronika Birčáková, když v libereckých Vratislavicích zranil blesk několik lidí včetně...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1998–2024 MAFRA, a. s. a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s. zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s. se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328.