iDNES.cz / TV program


nahrávám

Zázraky techniky V

  • 1. 5. 2024, 23:35

Dokument VB
skryté titulky, duální vysílání, High Definition

Nejvyšší most na světě. Dokumentární cyklus VB. Opakování 3.5./ČT2 a 4.5./ČT2. Most Pej-Pchan-Ťiang se klene přes údolí řeky Ni-čou. Dva obří pilíře, jejichž vrcholy dosahují výšky 750 metrů nade dnem údolí, 20 000 tun vážící mostovka a 400 kilometrů ocelových lan představují hlavní parametry mostu, jehož celková délka je 1300 metrů

Údolí řeky Ni-čou v Číně je hluboké 565 metrů, proto se mu také říká trhlina v Zemi. Tato obrovská rokle po staletí od sebe odděluje místní komunity. Americká architektka Wendy Foková se vydala do této odlehlé oblasti, aby si prohlédla stavební dílo, které posunulo hranice lidských možností. Kaňony jsou nádherně dramatické, je tu krásná krajina. Rozhodla se podniknout nebezpečnou cestu na druhou stranu údolí. Silnice jsou hodně hrbolaté a jediný způsob, jak se dostat z jedné strany údolí na druhou do jiné provincie, je po této silnici. Je to strašně únavné, protože cesta trvá pět hodin. Dlouhá jízda po příkrých svazích dolů a zase nahoru je dost napínavá. Silnice je skutečně nebezpečná, protože na ni leží spousta ostrých kamenů, a kolem jsou příkré srázy. Také jsou tu občas sesuvy půdy, takže po stranách silnice jsou hromady kamení. Tato přírodní překážka měla na místní obyvatele velmi negativní dopad. V provincii Kuej-čou žije přes 35 milionů lidí. Pro místní zemědělce je velmi obtížné po klikatých silničkách přes strmá údolí odvézt svou produkci, aby ji prodali. Takže není divu, že jde o jednu z nejchudších provincií v Číně. Proto bylo nezbytně nutné tuto situaci vyřešit. Ale ještě nikdy nebyla mostem překlenuta tak hluboká rokle. Na dno údolí je to více než půl kilometru. Překonávání kaňonů bylo vždy velkým problémem. Ve druhém století před naším letopočtem bylo na takzvané himálajské hedvábné stezce, která se klikatila dolů do údolí, více než sto ostrých zatáček. Dnes to z ní dělá velmi nebezpečnou cestu. V roce 1936 navrhl James Curran první sedačkovou lanovku inspirovanou zvedacím mechanismem pro vykládání banánů z lodí. Byla skvělá, ale jen pro lyžaře. V roce 1974 Evel Knievel se pokoušel překročit kaňon Snake River pomocí rakety, ale to se nepovedlo. Řešení, s nímž přišli čínští inženýři, bylo ohromující. Most Pej-Pchan-Ťiang, jehož mostovka vede 565 metrů nade dnem údolí, díky čemuž jde o nejvyšší most na světě.

Přidat do mého TV programu

Hlavní zprávy

Briefing ministra zahraničních věcí Jana Lipavského (Piráti) před odletem do...
Vláda odvolala velvyslance v Rusku, na Putinově inauguraci Česko nebude

Vláda odvolala českého velvyslance v Rusku Vítězslava Pivoňku, řekl v neděli v diskusním pořadu televize Nova Za pět minut dvanáct ministr zahraničních věcí...  celý článek

Ministr vnitra Vít Rakušan přichází na jednání vlády 24. dubna 2024
Rakušan: Fňuk, fňuk ANO je legrační. Nenecháme se vytočit, řekl Havlíček

Ministr vnitra a předseda hnutí STAN Vít Rakušan v pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima News k evropským volbám řekl, že nepůjde o referendum o vládě....  celý článek

Plzeňský Jan Kopic v pokusu uniknout boleslavským hráčům.
ONLINE: Plzeň - Ml. Boleslav 0:0, hrají Hejda i Souaré, v útoku Chorý a Šulc

Už na začátku nadstavby mají třetí místo jisté a jejich šance na lepší postavení jsou minimální. Plzeňští fotbalisté své první utkání ve skupině o titul hrají...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1998–2024 MAFRA, a. s. a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s. zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s. se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328.