iDNES.cz / TV program


Letecké katastrofy

  • 17. 5. 2021, 15:40

Dokument Kan.
skryté titulky, duální vysílání, High Definition


88,3 %

Smrtící klesání. Dokumentární cyklus Kan. 13. dubna 2010. Let Cathay Pacific 780 z Indonésie do Hongkongu se nacházel nad Jihočínským mořem. Jeden ze dvou motorů vysadil. Problém se podařilo vyřešit stažením na volnoběh, motor však dál nevyvíjel tah

Posádka požádala řízení provozu o přednostní přistání a přítomnost hasičů na ranveji. Vzápětí se situace vyhrotila, když výpadek postihl i zbývající pohonnou jednotku. Bez funkčních motorů se Airbus A330 proměnil ve dvousettunový kluzák. Posádka věděla, že bez motorů do Hongkongu nedoletí a připravovala se na nouzové přistání na hladinu Jihočínského moře. Ve snaze odvrátit krajní eventualitu učinil kapitán ještě jeden pokus. Převzal řízení a mimořádně pomalu začal motoru č. 1 přidávat plyn. Zabralo to, výkon na levé straně se zvýšil natolik, aby Airbus doletěl až do Hongkongu. Posádka jej srovnala s osou dráhy, ale těsně před dosednutím zažila další nepříjemné překvapení. Výstražný signál ji varoval, že letí příliš rychle. Piloti zjistili, že se jim jediný funkční motor zasekl ve vysoké rychlosti, a oni nemají, jak letoun před přistáním zpomalit. Motor vypnout nemohli, protože k zastavení letadla potřebovali reverzní tah. Měli o 180 km/h vyšší rychlost a pouze jeden pokus o přistání. Snížili příď, aby přiměli Airbus dosednout na dráhu. Po prvotním nárazu vysunuli obraceče tahu a začali intenzívně brzdit. Letadlo se zastavilo nedaleko od břehu a proběhla rychlá evakuace. Pouze několik cestujících utrpělo drobná zranění. Během několika hodin po dramatickém přistání zahájil Honkongský úřad pro civilní letectví vyšetřování. Protože motory letadla byly vyrobeny britskou společností Rolls Royce, k týmu se připojila také inspektorka AAIB. Klíčová otázka zněla: co způsobilo souběžný výpadek obou technicky precizních pohonných jednotek. Zapisovač letových údajů odhalil, že se piloti po výpadku motorů pokusili obnovit výkon přidáním plynu. Z nějakého důvodu se však nezvýšilo množství paliva proudícího do spalovacích komor. Díky tomu vyšetřovatelé mohli určit, že problémy letu 780 způsobil průtok paliva. Pro přesné stanovení příčiny však potřebovali jiný zdroj palubních dat. Poletová zpráva obsahuje informace o chybových hlášeních vydaných monitorovacím systémem letadla. Vyplynulo z ní, že počítače v úvodní fázi letu zaznamenaly problém v klíčové části palivového systému – regulátoru směsi. Ventil obsahuje píst, jehož pohyb ve válcovém pouzdře dávkuje množství paliva do proudových motorů. Vyšetřovatelé zjistili, že je vnitřek regulátoru zanesený zvláštní bílou substancí. Elektronový mikroskop ukázal, že se jedná o velmi jemný prášek tvořený drobnými kuličkami. Podobné částice byly nalezeny v palivové nádrži. Rentgenová spektroskopie odhalila jeho chemické složení. Kuličky byly superabsorpční polymer neboli SAP. SAP jsou organické sloučeniny určené pro absorbování vody. Pokud s ní přijdou do styku, promění se v gelovitou hmotu. Vyšetřovatelé věděli, že se používají v cisternových vozech, aby zabránily proniknutí vody do palivové nádrže. Vozy čerpají pohonné hmoty z podzemních tanků a prohánějí je filtry obsahující SAP. Pokud je palivo kontaminované vodou, absorbent ji nasaje, přičemž se promění v polotuhý gel, který neprojde filtrem. SAP však má zůstat ve filtru. Podezření proto padlo na autocisternu na indonéském letišti. Jeden z filtrů nasazených při doplňování paliva letu 780 byl poškozený. Když jej odborníci rozpitvali a jednotlivé vrstvy prozkoumali pod mikroskopem, nalezli kuličky SAP obalené solí. Z toho vyplývalo, že se do palivového systému nějak dostala mořská voda. Zkoušky přinesly zásadní objev. Když zařízením procházela slaná voda, filtr se zbortil a propustil kuličky SAP. To vysvětlovalo, jak se hmota dostala do palivového systému Airbusu. Při procházení letištní dokumentace vyšetřovatelé zjistili, že potrubní systém, který přivádí pohonné hmoty z podzemních nádrží do cisternových vozů, prošel nedávno modernizací. Během stavebních prací bylo potrubí odkryto a pronikla do něj slaná voda. Pokud nebylo dostatečně vypláchnuto, mohla se v něm nacházet ještě v době, kdy probíhalo tankování letu 780. Vyšetřovatelé dospěli k závěru, že slaná voda poškodila filtry a kontaminované palivo způsobilo výpadek motorů. Let 780 dokázal bezpečně přistát díky pilotnímu umu posádky. V důsledku nehody proběhly intenzívní snahy o zlepšení regulace nakládání s palivem.

Přidat do mého TV programu

Přidat všechny díly seriálu

Další díly

Ukázat všechny další díly

Odvysílané díly

Ukázat všechny další díly

Hlavní zprávy

Kancléř prezidenta Vratislav Mynář (20. února 2018).
Mynářovy kauzy na Hradě: chybějící prověrka, dopis Kuberovi a zabijačka

Ve funkci vedoucího Kanceláře prezidenta republiky (KPR) působí Vratislav Mynář od roku 2013, často byl terčem kritiky zejména kvůli tomu, že dodnes nezískal...  celý článek

Markéta Pekarová Adamová (9. října 2021)
Sněmovnu má vést Pekarová Adamová, jmenovala by místo Zemana premiéra

Kandidátkou na šéfku Sněmovnu bude předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová, oznámil lídr koalice SPOLU a předseda ODS Petr Fiala. „Bude dobrou...  celý článek

Lucie Gramelová
Čeká nás obrovský boom, výuka se zcela změní, říká polyglotka a mentorka jazyků

Každá němčina má svoje Rammsteiny, říká mírně anarchistická polyglotka, blogerka, učitelka a mentorka cizích jazyků Lucie Gramelová. Autorka jazykových učebnic...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.