iDNES.cz / TV program


Letecké katastrofy

  • 14. 6. 2021, 15:35

Dokument Kan.
skryté titulky, duální vysílání, High Definition


88,3 %

Hraniční řešení. Dokumentární cyklus Kan. 18. srpna 1993. Americký nákladní letoun se pokoušel přistát na základně amerického námořnictva v zátoce Guantánamo na Kubě. Protože se ranvej nacházela v těsné blízkosti střežené hranice, bylo třeba vyhnout se kubánskému vzdušnému prostoru

Při konečném přiblížení se však něco stalo a letoun ještě před dráhou havaroval. Prudký náraz rozmetal trosky po okolí. Na místo vyrazili hasiči, aby zlikvidovali mohutný požár. Všichni tři piloti byli sice vážně zranění, ale přežili. Během několika hodin na místo dorazil tým vyšetřovatelů NTSB, kteří zvažovali, jestli do nehody není nějak zapletená Kuba. 350 metrů dlouhé pole trosek svědčilo o prudkosti nárazu. Během čekání na analýzu černých skříněk vyšetřovatelé vyslechli svědky. Závěrečné momenty letu viděli piloti vojenského námořnictva. Tvrdili, že zatáčející letoun postupně přešel do devadesátistupňového náklonu, a když snížil příď, škrtl křídlem o zem. Podezření padlo na takzvané odtržení proudu – stav, kdy křídlo přestane vytvářet vztlak potřebný k tomu, aby se letadlo udrželo ve vzduchu. Řídící letového provozu nezaznamenala nic neobvyklého až na to, že posádka 12 minut před nehodou požádala o změnu dráhy. Guantánamo má jednu ranvej. Pokud se letadlo blíží od východu, označuje se jako 28. Při přistání od východu má označení 10. Let AIA 808 se původně blížil přímo na dráhu 28. Potom však posádka zvolila komplikovanější trať, která vyžaduje letět kolmo k ranveji a v závěru ostře zatočit. Vyšetřovatelé nechápali, co piloty ke změně vedlo. Ti však zůstávali na jednotce intenzívní péče a z nehody si pamatovali velmi málo. Pozornost vyšetřovatelů se přesunula na údaje z palubních zapisovačů. Když zmapovali trasu letu, bylo zřejmé, že posádka zahájila zatáčku příliš pozdě a to ji nutilo zvyšovat náklon, aby ztrátu dorovnala. Extrémní úhel však snížil schopnost letadla udržet se ve vzduchu a nízko nad zemí způsobil ztrátu vztlaku. Velké překvapení vyvolal poslech zvukového záznamu z kokpitu. Kapitán vybral obtížnější přiblížení „jen tak z plezíru“. Náročné přistání v zátoce Guantánamo vyžaduje speciální výcvik. Kapitán a 2. pilot sice o rok dřív shlédli instruktážní video, ale ani jeden dosud na Kubě nepřistál. Nahrávka rovněž odhalila, že kapitán měl potíže s určením polohy letiště. V obavě ze sestřelení kubánskou armádou se více soustředil na nalezení zábleskového majáku označujícího hraniční plot než na řízení letadla. Místo, aby kapitán přiblížení přerušil, snažil se nepříznivou situaci zachránit. Uvědomil si, že začal točit příliš pozdě, a aby ztrátu vyrovnal, zvýšil příčný náklon. Když palubní počítač spustil výstrahu ztráty vztlaku, okamžitě zvýšil výkon, ale už bylo pozdě. Vyšetřovatele zaráželo kapitánovo podivné chování – jeho agresivita, fixace na maják a způsob, jakým ignoroval zbytek posádky. Zvažovali, jakou roli v tom mohla sehrát únava. S pomocí odborníků z NASA prozkoumali rozvrhy služeb a zápisníky letů v časovém úseku 72 hodin před nehodou. Dospěli k závěru, že celá posádka měla výrazný spánkový deficit z předchozích dvou nočních služeb. Celkovou únavu z nedostatku spánku umocňovaly biologické hodiny členů posádky. Létání v noci a spaní přes den se na nich neblaze podepsalo. Účinky narušení biorytmu se nejvíc projevily v době, kdy se let 808 blížil ke Guantánamu. Nadměrně dlouhá služba oslabila schopnosti pilotů do té míry, že s letadlem havarovali. Když bylo konečně možné vyslechnout piloty, přiznali se, že spánkový dluh skutečně pociťovali. Ačkoliv nebyli smluvně vázáni let do Gauntánama přijmout, v obavě o místo jej neodmítli. Posledním tragickým kouskem skládanky byl fakt, že maják, který se kapitán tak dlouho snažil lokalizovat, byl toho dne mimo provoz. Dispečerka o tom nevěděla a informaci jim informaci nesdělila. V důsledku nehody nařídil americký Federální letecký úřad zpřísnění předpisů upravujících požadavky na odpočinek posádek a vyzval aerolinie, aby do svých opatření zahrnuly poznatky moderních výzkumů spánku.

Přidat do mého TV programu

Přidat všechny díly seriálu

Další díly

Ukázat všechny další díly

Odvysílané díly

Ukázat všechny další díly

Hlavní zprávy

Ilustrační snímek
V nemocnicích přibývají děti s covidem. Nejčastěji je trápí zápal plic

Ačkoliv většina dětí má jen mírný průběh covidu-19, nemocnice nyní hlásí, že přibývá těch, které je třeba kvůli nákaze hospitalizovat. Nejčastěji kvůli...  celý článek

Zdeněk Hel
Imunolog: Proti omikronu zřejmě nebudou monoklonální protilátky účinné

Současné léky na covid-19, takzvané monoklonální protilátky podle imunologa Zdeňka Hela zřejmě nebudou účinné proti variantě koronaviru omikron. Na tuto novou...  celý článek

Mirai Navrátil a Lenka Nora Návorková ve StarDance XI
Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu pozitivní test na covid. Jeden večer už...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.