iDNES.cz / TV program


Letecké katastrofy

  • 21. 6. 2021, 17:00

Dokument Kan.
skryté titulky, duální vysílání, High Definition


88,3 %

Extrémní úhel. Dokumentární cyklus Kan. 7. srpna 1997. Let společnosti Fine Air Cargo 101 mířící do Dominikánské republiky s nákladem téměř 40 tun džínsoviny vzlétl z Miami. O několik okamžiků později se zřítil na zem, přehnal se přes autostrádu a zarazil se o budovu

Tříčlenná posádka a pracovník bezpečnostní agentury při nehodě zemřeli. Další oběť byla objevena ve zdemolovaném osobním autě. Neštěstí přihlížely stovky lidí a vyšetřovatelé z NTSB brzy začali shromažďovat jejich svědectví. První zprávy uváděly, že z motoru číslo 4 na pravé straně šlehaly plameny. Prozkoumáním trosek přímo na místě však byla závada pohonných jednotek vyloučena. Řídící letového provozu tvrdil, že letoun po odpoutání prudce zvedl příď. To by vysvětlovalo plameny, které viděli svědci. Pokud letadlo klopí v příliš velkém úhlu, přeruší se průtok vzduchu motorem a to může způsobovat výšlehy. Vyšetřovatelé zvažovali, proč se příď letounu zvedla pod tak velkým úhlem. Rýhy na dráze svědčily o „škrtnutí ocasem“, k němuž může dojít, když pilot přitáhne příliš prudce. Rozbor barvy však prokázal, že ke kontaktu zádě havarovaného stroje s ranvejí v tomto případě nedošlo. Pátrání po stopách brzdila skutečnost, že celý nákladový prostor zničil požár. Většina zámků, které drží palety na místě, byla otevřená. Metalurgická prohlídka odhalila, že zámky byly dostatečně pevné, aby náraz vydržely. Vyšetřovatelé byli přesvědčení, že se uvolněný náklad posunul dozadu, způsobil ztrátu vztlaku a následný pád. Vedoucí nakládky navzdory očekávání nepřiznal vinu, ale vysvětlil, že poutají pouze první a poslední paletu. Když je zaplněno všech osmnáct pozic, náklad se nemá kam pohnout. Vyšetřovatele to zarazilo. Pokud chyba nenastala v nákladovém prostoru, patrně k ní došlo v pilotní kabině. Až na drobné anomálie a nedostatky neodhalily osobní záznamy posádky nic závažného. Nahrávka ze zapisovače hovorů v kabině svědčila o tom, že posádka příkladně spolupracovala a od samotného začátku letu bylo něco špatně. Na záznamu zazněla zvuková výstraha znamenající, že jeden z pilotů upravoval vyvážení letadla. To se provádí pomocí plošky na odtokové hraně výškového kormidla. Ta se však normálně nastavuje před vzletem, nikoliv během něj. Vyšetřovatelé měli zprvu podezření, že se posádka dopustila zásadní chyby. Ale nahrávka potvrdila, že piloti znali odpovídající hodnotu vyvážení a nastavili ji správně. Vyšetřovatelům se přihlásil kapitán létající pro Fine Air. Sdělil jim, že o měsíc dřív se mu při vzletu z Miami přihodila podobná věc. Objevily se také další, anonymní stížnosti bývalých pilotů Fine Air. Všichni tvrdili, že společnost na palubu letadel běžně umisťovala nadměrně těžké náklady. Kontrolou se potvrdilo, že hmotnost nákladu byla v mezích normy. V dokladech letu 101 však byla ručně přepsána. Na poslední chvíli totiž došlo ke změně letadla. Náhradní stroj potřeboval náklad o 450 kg lehčí a rozložený jiným způsobem. Noční dispečer sice nařídil patřičnou část odebrat, ale tato instrukce k pracovníkům nakládky nedorazila. Podle anonymního sdělení byla hmotnost nákladu navýšena o 2,2 tuny, protože společnost do kalkulace nezahrnula palety a sítě. Vyšetřovatelé tak pracovali s verzí, že letadlo havarovalo, protože bylo přetížené. Rozhodli se svou teorii ověřit na simulátoru. I výrazně těžší letadlo se však odpoutalo bez problémů. Ve snaze najít nová vodítka vyšetřovatelé shlédli nahrávku bezpečnostní kamery zachycující proces nakládky. Ukázalo se, že palety byly těsně před vzletem přeskupeny, protože se na určená místa nevešly. Kdo toto rozhodnutí učinil, se zjistit nepodařilo. Jisté ovšem bylo, že nedostatečně proškolení pracovníci, kteří neznali význam rozložení nákladu v letadle, o této změně posádku neinformovali. Po přemístění těžkých palet na záď se těžiště letadla posunulo dozadu. Vyšetřovatelé se s novými daty vrátili na simulátor. Tam se definitivně potvrdilo, že prudké naklopení přídě způsobilo posunuté těžiště. V závěrečné zprávě doporučil NTSB aeroliniím proškolit piloty, aby rozpoznali známky špatně vyváženého letadla. Zároveň zkritizoval Federální letecký úřad za laxní přístup k dohledu nad leteckou nákladní dopravou na jižní Floridě.

Přidat do mého TV programu

Přidat všechny díly seriálu

Další díly

Ukázat všechny další díly

Odvysílané díly

Ukázat všechny další díly

Hlavní zprávy

Ústřední vojenská nemocnice
Nemocnice odpověděla Senátu, zda je Zeman schopen vykonávat svou funkci

Ústřední vojenská nemocnice odpověděla na dotaz Senátu, zda zdravotní stav umožňuje prezidentu Miloši Zemanovi vykonávat funkci. Odpověď nemocnice nezveřejnila...  celý článek

Roman Prymula
Testy mají být i pro očkované a ať zůstanou zdarma, zní od odborníků

Bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula řekl, že není nutné omezovat počet lidí na hromadných akcích, ale je potřeba testovat očkované i neočkované. Vláda...  celý článek

Ilustrační snímek
ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u elektřiny a polovina až dvě třetiny u...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.