iDNES.cz / TV program


Letecké katastrofy

  • 8. 12. 2021, 23:25

Dokument Kan.
skryté titulky, duální vysílání, High Definition


88,7 %

Vrah v kokpitu. Dokumentární cyklus Kan. Opakování 11.12./ČT2 a 13.12./ČT2. 29. listopadu 2013. Let Mozambických aerolinií LAM 470 směřující do angolské Luandy vzlétl z mezinárodního letiště Maputo a brzy dosáhl cestovní výšky 11500 metrů. Jakmile vstoupil do vzdušného prostou Botswany, posádka se podle očekávání ohlásila oblastnímu středisku řízení

Avšak o hodinu později, když ji měli převzít angolští dispečeři, letadlo záhadně zmizelo. Nikdo nezachytil tísňové volání ani signály nouzového polohového radiomajáku. Úřady vystopovaly poslední zaznamenaný radarový signál. Informace ukazovaly let v cestovní hladině. Potom však letadlo začalo klesat a po 6 minutách zmizelo z obrazovek radarů. Do pátrání po zmizelém letu zapojili záchranáři množství letounů. Jako první však trosky objevili strážci namibijského národního parku. Všech 33 osob na palubě zahynulo. K týmu namibijského DAAI se připojili vyšetřovatelé amerického NTSB. Místo nehody odhalilo, že letadlo bylo v okamžiku nárazu celé, letělo ve správném kursu, ale podvozek nebyl vysunutý. Dlouhé a úzké pole trosek naznačovalo, že Embraer byl srovnaný a pod kontrolou. Do země však narazil pod prudkým úhlem a dvojnásobnou rychlostí, než je běžné. Oba motory byly v té chvíli plně funkční. Otázkou bylo, proč letadlo havarovalo, jestli ho piloti ovládali. Mozambické LAM jsou uznávané aerolinie a jejich záznamy údržby neobsahovaly nic, co by naznačovalo jakýkoliv technický problém. Rok starý Embraer 190 byl v dokonalém stavu a den před nehodou absolvoval důkladnou prohlídku. Poté, co bylo ze seznamu možných příčin vyloučeno počasí, se pozornost zaměřila na piloty. Tím se záhada ještě prohloubila. Oba piloti měli odpovídající zkušenosti a skvěle se doplňovali. Ačkoliv bylo záznamové zařízení poškozeno, nahrávka z kokpitu odhalila, že let 470 probíhal běžným způsobem, až do chvíle, kdy si druhý pilot odskočil na záchod. Po několika minutách se vrátil, ale nedokázal se dostat dovnitř. Než letadlo krátce poté narazilo do země, bylo slyšet, jak buší na dveře a pilotní kabinou zní výstražné signály. Proč ale kapitán nereagoval? Při pozornějším poslechu zvukového záznamu vyšetřovatelé slyšeli kapitánův dech a zároveň s tím zvuk otáčených voličů. Zapisovač letových údajů potvrdil, že letadlo bylo v pořádku. To vedlo k mrazivému závěru. Kapitán úmyslně nastavil autopilota, aby klesl do výšky 180 metrů, což v dané oblasti znamenalo pod úroveň terénu. Zatímco se ho druhý pilot snažil přimět k tomu, aby otevřel dveře, kapitán stáhl výkon motorů na volnoběh a vysunul vzdušné brzdy. Po celou dobu klesání nechal zapnutý autopilot a vůbec se nedotýkal řízení. Z kapitánova jednání bylo zjevné, že velmi dobře znal aerodynamiku letadla a chování jeho systémů. Projevilo se to tím, že stroj naprosto hladce klesal z cestovní hladiny až k zemi. Zdálo se nemyslitelné, že by profesionální pilot záměrně havaroval. Vyšetřovatelé se proto snažili pochopit, co k tomu kapitána vedlo. Jeho služební ani zdravotní záznamy žádné problémy nenaznačovaly. Ačkoliv v soukromém životě prodělal řadu traumat, ve finále se nepodařilo stanovit, zda sebevraždu naplánoval dopředu nebo až během letu. Letecký průmysl nyní uznává, že je důležité prověřovat psychickou kondici pilotů, a přijal pravidlo vyžadující, aby v kokpitu byli neustále dva lidé.

Přidat do mého TV programu

Přidat všechny díly seriálu

Další díly

Ukázat všechny další díly

Odvysílané díly

Ukázat všechny další díly

Hlavní zprávy

Veklury, Remdesivir. Některým pacientům aplikují Remdesivir. Tato léčba však...
Účinných látek přibývá. Které léky zabírají na mutaci omikron?

Účinných látek v boji proti koronaviru a to včetně omikronu přibývá, vrací se i Remdesivir nebo často používaný Molnupiravir. U praktiků naopak vede Paralen,...  celý článek

Na halu, jejíž odhadovaná cena bude podle architektonické studie kolem 50...
Dražší vstup, v hale je zima. Sportovní areály šetří na energii

Sportoviště, svazová i komerční, čelí prudkému nárůstu cen energií. Přikročila proto k­ úsporám a­ zdražují vstupné. Ve sportovních areálech tak dochází k...  celý článek

Objekt minipivovaru v minulosti sloužil jako stáje cisterciáckého opatství.
Na pivovar čekali v Předklášteří 70 let. Teď se vaří v bývalých stájích

V klášteře Porta Coeli v Předklášteří v Jihomoravském kraji se celá staletí vařilo pivo, což utnula až druhá světová válka. Nedávno na tuto tradici navázal...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.