iDNES.cz / TV program


nahrávám

Letecké katastrofy

  • 17. 6. 2024, 17:45

Dokument Kan.
skryté titulky, duální vysílání, High Definition


75,4 %

Nedostatek disciplíny. Dokument Kan. 31. srpna 1988. Let společnosti Delta Airlines 1141 mířící do Salt Lake City vyčkával na ploše letiště Dallas - Fort Worth v dlouhé řadě letadel. Aby ušetřili palivo, vypnuli piloti jeden ze tří motorů

Když je řídící letového provozu nečekaně poslal do čela fronty, museli pohonnou jednotku urychleně spustit. Letoun se rozjel po ranveji, ale měl problémy odpoutat se. Nakláněl se ze strany na stranu a zavadil křídlem o zem. Krátce nato let 1141 havaroval a začal hořet. Během několika minut na místo dorazili záchranáři následovaní televizními štáby. Ze 108 lidí na palubě se 94 podařilo uniknout. 14 osob při požáru zahynulo. Vyšetřovatelé začali zkoumat trosky rozeseté po velké ploše. Ranvej byla dostatečně dlouhá a panovalo dobré počasí. Na vině byl zjevně problém s letadlem či jeho konfigurací. Poškození pravého křídla a stopy na vzletové dráze napovídaly, že stroj měl potíže s letovou polohou. Z poškození ostruhové botky vyplývalo, že příď měla kladný sklon deset stupňů. Při takovém úhlu by měl Boeing 727 bezpečně stoupat. Coby příčiny nehody vyšetřovatelé postupně vyloučili nadměrnou hmotnost, nerovnoměrné rozložení paliva a koncové víry na křídlech. Z fotografie pořízené na místě posléze usoudili, že letadlo nemělo během vzletu vysunuté klapky. Doufali, že jejich podezření potvrdí data ze zapisovače letových údajů. Zařízení staršího typu však zaznamenávalo pouze základní parametry. Posádka trvala na tom, že klapky byly vysunuté. Kapitán vyšetřovatelům sdělil, že v okamžiku, kdy se letoun odpoutal od země, uslyšel výbuchy a měl pocit, že se aktivovaly obraceče tahu. Prohlídka zařízení zpětného tahu však přinesla jednoznačný výsledek. Štíty byly sklopené a s nehodou nijak nesouvisely. Zvuková nahrávka z kokpitu odhalila, že posádka před vzletem vedla nepatřičnou konverzaci. Vyšetřovatele nemile překvapil nedostatek disciplíny. Nicméně se zdálo, že i ve spěchu piloti prošli všechny položky kontrolního seznamu, včetně vysunutí klapek. Faktické důkazy nakonec poskytly zvedací šrouby klapek. Mechanismus jasně prokazoval, že byly během vzletu zatažené. Vyšetřovatelé se vrátili k zvukovému záznamu z kokpitu. Mezi povelem palubního inženýra a reakcí druhého pilota neuplynula ani vteřina. Za tak krátkou dobu nemohl druhý pilot vysunutí klapek ověřit, natožpak posunout ovládací páku do patřičné polohy. Chyba při procházení checklistu vedla piloty k přesvědčení, že je letadlo připraveno ke vzletu. Nebyla to ovšem pravda. Zbývalo zodpovědět poslední důležitou otázku. Proč piloty nevaroval výstražný systém nesprávné konfigurace před vzletem? Vyšetřovatelé se zaměřili na elektronické součástky, které měly alarm spustit. Opakované testy prokázaly, že systém, který měl být zabezpečený proti poruchám, je ve skutečnosti silně nespolehlivý. Na vině byla koroze na svorkách mechanismu. Spínač selhal a zvuková výstraha nezazněla. NTSB dospěla k závěru, že nehodu letu 1141 zapříčinila kombinace pilotní chyby s mechanickou závadou.

Přidat do mého TV programu

Přidat všechny díly seriálu

Další díly

Ukázat všechny další díly

Odvysílané díly

Ukázat všechny další díly

Hlavní zprávy

Bývalý americký prezident Donald Trump na republikánském sjezdu v Milwaukee...
Plán pro Ameriku, který odmítá i Trump. Brojí proti woke a chce zakázat porno

Dokument tak kontroverzní, že od něj dává ruce pryč i jinak nebojácný Donald Trump? Republikáni se krátce před svým volebním sjezdem distancovali od směrnice...  celý článek

Ze souboru Abeceda duševního prázdna -  Pracovní úraz. Při podbíjení pražců ho...
Nafotil pakárnu totálního nasazení. Jsem kolaborant? ptal se sám sebe

Žádné násilí, z jeho fotek přesto dýchá bolest a utrpení. Cyklus, který Zdeněk Tmej zachytil během totálního nasazení ve Vratislavi za druhé světové války,...  celý článek

Logo společnosti ExxonMobil
Americký ropný průmysl vzkvétá. Firmy generují rekordní zisky, produkce roste

Americkým producentům ropy se navzdory globálním snahám o masivní expanzi obnovitelných zdrojů i elektromobilů daří. Ropný průmysl profituje z rostoucí...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1998–2024 MAFRA, a. s. a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s. zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s. se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328.