Letecké katastrofy
Dokument Kan.
skryté titulky, duální vysílání, High Definition
Útok nad Egyptem. Dokument Kan. 31. října 2015. Z letiště v egyptském Šarm aš-Šajchu odstartoval let společnosti Metrojet 9268 mířící do Petrohradu v Rusku. Airbus A321 plynule stoupal do cestovní hladiny 9500 metrů
Egyptský řídící provozu se chystal předat let kolegům na Kypru, když se stalo něco neočekávaného. Vypadalo to, že letoun prudce klesá. Dispečer se snažil kontaktovat posádku, ale vzápětí let zmizel z radaru. Stíhači egyptského letectva brzy lokalizovali trosky na severu Sinajského poloostrova. Na místo přispěchali záchranáři, ale brzy bylo jasné, že katastrofu nikdo nepřežil. Zemřelo všech 224 lidí na palubě. Vzhledem k tomu, že většinu cestujících letu nízkonákladových aerolinií tvořili Rusové, byla to nejhorší letecká katastrofa v dějinách země. Egypt i Rusko musely rychle reagovat. V blízkosti místa dopadu se shromáždil mezinárodní tým. Z charakteru pole trosek bylo zřejmé, že se letadlo rozpadlo ve vzduchu. Oba motory byly oddělené od křídel a ohořelé. Jedním z možných vysvětlení byl výbuch paliva. Směr vyšetřování změnilo prohlášení teroristické skupiny napojené na Islámský stát tvrdící, že letadlo sestřelila jako odvetu za ruské vojenské útoky v Sýrii. Teroristé však nepředložili žádné důkazy. Tato možnost byla brzy vyloučena, protože ruční raketomety nemají dostatečný dosah, aby zasáhly letadlo v cestovní výšce. Vzápětí se objevilo další veřejné prohlášení. Manželka druhého pilota tvrdila, že se let 9268 potýkal s problémy ohrožujícími bezpečnost. Vyšetřovatelé vyslechli mechanika, který prováděl poslední údržbu na letišti v Šarm aš-Šajchu. Trval na tom, že téměř dvě desítky let starý Airbus byl po technické stránce v pořádku. O čtrnáct let dříve však letoun narazil zádí do ranveje. Bylo možné, že nesprávně provedená oprava oslabila konstrukci a to vedlo ke katastrofální destrukci ve velké výšce. Vyšetřovatelé zkoumali trosky převezené do skladiště v Káhiře. Jejich předpoklad by vysvětloval, proč se záď odlomila jako první. Patřičné díly však nenesly žádné stopy poškození. Konstrukce Metrojetu byla v pořádku. Žádný výsledek nepřinesl ani návrat k původní teorii výbuch palivové nádrže. Stejně bylo vyloučeno selhání motoru a další typy mechanických závad. Dále se pozornost vyšetřovatelů obrátila na zapisovač hovoru v kabině. Nahrávka odhalila, že let probíhal zcela normálně. Až do poslední chvíle, kdy zařízení zaznamenalo zvuk počátku exploze. Aby zjistili, co ji způsobilo, museli nejdřív přijít na to, kde zvuk vznikl. Zapisovač nahrává všechno ze tří mikrofonů – dva jsou umístěny na sluchátkách pilotů a třetí je mezi nimi. Detailní analýza ukázala, že zvuk zazněl z levé strany letadla. Při výbuchu vznikají tlakové a zvukové vlny šířící se různými rychlostmi. Obě byly zachyceny citlivými mikrofony. Srovnáním jejich odstupu se podařilo vypočítat, jakou vzdálenost urazily. Pečlivou detektivní prací se podařilo stanovit, že k explozi došlo na zádi letadla vlevo. Při opakované prohlídce trosek z této části vyšetřovatelé objevili něco, co jim dříve uniklo – patnácticentimetrovou díru a řadu menších otvorů. Chemická analýza prokázala přítomnost povýbuchových zplodin a potvrdila dosud nepodložené podezření. Let 9268 zničila bomba. 24. února 2016 učinil egyptský prezident veřejné prohlášení, v němž z činu obvinil teroristy. Šéf ruské Federální služby bezpečnosti mu dal za pravdu. Ačkoliv bylo původní tvrzení teroristů odmítnuto, podařilo se stanovit, že katastrofu letu 9268 způsobil bombový útok. K zodpovědnosti se ve svém časopise Dabiq přihlásil Islámský stát. Otázkou zůstávalo, jak se nálož dostala na palubu. Kontrolou seznamu pasažérů nebylo zjištěno nic podezřelého. Vyšetřovatelé rekonstruovali část letadla, kde došlo k explozi, a definitivně určili, že výbušné zařízení bylo umístěno v oddíle pro nadměrná zavazadla uvnitř nákladového prostoru. Podle Islámského státu byla nálož ukryta v plechovce od limonády. Podle neoficiální zprávy ji tam propašoval pracovník nakládky. Ještě, než byla zveřejněna závěrečná zpráva, vyzvaly úřady dohlížející na leteckou bezpečnost ke zpřísnění kontrol letištního personálu, aby se zabránilo opakování podobných katastrof.
Odvysílané díly
ONLINE: Tottenham - Slavia 2:0, Sanyang zbytečně fauloval, z penalty zvyšuje Kudus
Od našeho zpravodaje v Anglii Slávističtí fotbalisté usilují v šestém zápase o první vítězství v aktuálním ročníku Ligy mistrů. V Londýně ale prohrávají s Tottenhamem už 0:2. Nejprve si vlastní gól vstřelil stoper Zima a pak z...
Zdravotní potíže má ze zvedání pravačky. Demetrashvili se posmívala Turkovi
Ironickou poznámku ohledně zranění poslance za Motoristy Filipa Turka si neodpustila zástupkyně Pirátů v dolní komoře Katerina Demetrashvili. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS prohlásila, že pokud bude...
Babiš jako premiér získal imunitu před stíháním ve Francii, upozornili experti
Jako premiér získal Andrej Babiš imunitu před možným trestním stíháním ve Francii. Francouzští experti na mezinárodní trestní právo Didier Rebut a William Julié uvedli, že imunita potrvá po celou...
Evropo, rozpadni se. Trump chce starou EU sám pohřbít, jeho strategie je bod zlomu
Nová Národní bezpečnostní strategie USA znamená pro transatlantické vztahy bod zlomu. Potvrzuje totiž, že Washington vnímá Evropskou unii jako problematický region, kterému podle dokumentu hrozí...
Při lyžařském neštěstí na jihu Rakouska zahynul český učitel, bylo mu 67 let
Při lyžařském neštěstí v lyžařské oblasti Nassfeld na jihu Rakouska v úterý po poledni zahynul čtyřiašedesátiletý Čech. Učitel byl součástí školní skupiny, informovala místní policie. České...
Bizarní, reagoval Ryanair na dvojnásobné daně. Ruší spoje z obou bruselských letišť
Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair v letovém řádu na zimu 2026/2027 zruší 20 linek z Bruselu. Důvodem je rozhodnutí belgické vlády zdvojnásobit od roku 2027 daň z letů a návrh zavést daň...
„Zlobí“ vás žlučník? Problém často bývá jinde, vysvětluje profesor Špičák
Tlak v břiše, nadýmání, pálení žáhy, průjmy, zácpy… Tyhle zažívací potíže stojí za řadou nejrůznějších poruch našeho trávení. Často však máme tendenci vše svalovat na žlučník, který je už odpradávna...
Řidiči už jezdí po novém úseku D55 u Otrokovic, nastala však zvláštní situace
Řidiči mohou ode dneška jezdit po novém, přibližně půl kilometru dlouhém úseku dálnice D55 mezi Otrokovicemi a Napajedly. Jeho součástí je i výrazný most přes řeku Moravu, který barvou svého vysokého...
Nevěnoval se řízení, narazil zezadu do kamionu a zemřel. Na D2 byly dvě nehody
Provoz na dálnici D2 ve směru do Brna v úterý zastavily dvě nehody. Jedna byla u Staroviček, druhá se stala u Velkých Němčic. Druhá zmíněná skončila tragicky a zemřel při ní jeden řidič. V obou...
Řekl „negr“? Tak smí být bodnut. Verdikt soudu v USA jako záhada pro Einsteina
Optimisté už rok tvrdí, že z pokrokářství je mrtvola, ale soud v oregonském Portlandu právě vynesl rozsudek, který s přehledem vítězí v soutěži o pokrokářskou šílenost roku. Stručně shrnuto: muž...
Spor o plachetnici. Loď na tuzemáku palírna přelepila žlutou etiketou
Spor mezi českými výrobci tuzemáku o motiv lodi na etiketách vrcholí. V regálech obchodů se nyní objevily láhve prostějovského FAJN Tuzemáku s netypickou žluto-černou nálepkou. Text „Loď zakázána,...
Smartwings v cizích rukách. Symbolický konec české letecké éry, míní experti
Prodej letecké společnosti Smartwings tureckému dopravci Pegasus Airlines představuje podle oslovených odborníků na dopravu zásadní zlom pro české letectví a symbolický konec české letecké éry. Běžní...

















