Sugarlandský expres

26. 5. 2024, 21:25

Film USA (1974)
skryté titulky, duální vysílání, High Definition

Režie:
Hrají: G. Hawnová, B. Johnson, M. Sacks, W. Atherton, G. Walcott, S. Kanaly, L. Lathamová

Hodnocení

Pořad nemá žádné hodnocení.

Dobrodružný film USA (1974). Vraťte nám naše dítě! (106 min)

Slavný režisér Steven Spielberg (nar. 1946) sice nemá filmové vzdělání (!!), ale jako úspěšný filmový amatér dostal angažmá v televizním oddělení společnosti Universal, kde vedle jednotlivých epizod několika seriálů (např. Columbo) režíroval tři televizní filmy. Prostřední z nich, nazvaný Duel (1971) byl tak dobře přijat, že byl později distribuován v evropských kinech (objevil se i u nás) a upozornil odbornou i diváckou veřejnost na nepřehlédnutelný nový talent. Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn - prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob.

Kultura a televize