Sugarlandský expres
- 26. 5. 2024, 21:25
Film USA (1974)
skryté titulky, duální vysílání, High Definition
Režie:
Hrají: G. Hawnová, B. Johnson, M. Sacks, W. Atherton, G. Walcott, S. Kanaly, L. Lathamová
Dobrodružný film USA (1974). Vraťte nám naše dítě! (106 min)
Slavný režisér Steven Spielberg (nar. 1946) sice nemá filmové vzdělání (!!), ale jako úspěšný filmový amatér dostal angažmá v televizním oddělení společnosti Universal, kde vedle jednotlivých epizod několika seriálů (např. Columbo) režíroval tři televizní filmy. Prostřední z nich, nazvaný Duel (1971) byl tak dobře přijat, že byl později distribuován v evropských kinech (objevil se i u nás) a upozornil odbornou i diváckou veřejnost na nepřehlédnutelný nový talent. Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn - prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob.
Hlavní zprávy
ANALÝZA: EU už ví, jak na migraci. Bude platit flexibilní mechanismus solidarity
Země evropské sedmadvacítky mají před sebou dlouho diskutovanou dohodu o migraci. A Brusel nyní představil i „společný prováděcí plán“, časový harmonogram, jak... celý článek
Vykoupit se ze zločinu? Absurdní, reaguje Rychetský na ministra Blažka
Bývalý předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský nesouhlasí s tím, aby soudy primárně ukládaly peněžité tresty za kriminální činnost. Řekl to v neděli v... celý článek
Vulgarismy rozlítily slovenské vládní politiky. Distancujte se, vyzvali média
Média kritická k vládě si odmítla přiznat svůj podíl na společenské atmosféře na Slovensku před atentátem na premiéra Roberta Fica, řekli v neděli na tiskové... celý článek