iDNES.cz / TV program


nahrávám

QUIRKY SCIENCE

  • 5. 6. 2024, 13:00

Mankind has been flying for over a century. As early as the 1500s Leonardo da Vinci tried to build a flying machine. Drawing inspiration from birds he gave it wings. Unfortunately, his ‘Ornithopter’ didn’t work, and indeed, the airplanes of today do not have flapping wings! We also tried it with balloons. Huge 245-metre long airships that needed the guts of between 80,000 to 200,000 cows! But, it was the kite that became the forerunner of the flying machine. A kite made by the now famous Wright brothers. The two brothers were bicycle repairmen, which convinced them that a flying machine could be highly unstable and yet controllable, such as with bicycles. They built their kites as strong as their bicycle frames and used bicycle parts to test their workings. The early Wright planes could manage no more than 65 km/h. Nowadays, a commercial plane can top 800 km/h. What is it that make our current planes fly 12 times faster? Well, one British Royal Air pilot, Frank Whittle, remembered his school experiments with the ‘Aeolipile’, a piece of ancient Greek engineering. This pilot argued that we could fly faster – if we’d fly higher - because there is less air resistance at high altitudes. The future of aviation has lead to Airbus’s A380, the largest passenger plane in the world as well as the scramjet built by NASA. So what will be the next quirky discovery for flight?

Přidat do mého TV programu

Hlavní zprávy

Řeka Tuman na hranicích Číny, Severní Koreje a Ruska (13. června 2014)
Čína má zálusk na ruskou řeku. Putin jí při návštěvě KLDR vytvořil překážku

Nový projekt silničního mostu mezi Severní Koreou a Ruskem přes řeku Tuman představuje omezení pro ekonomické i geopolitické ambice Pekingu. Číně už vadí...  celý článek

Martin Schmarcz
Komentátor Schmarcz se po extempore se Šlachtou dočkal vyhazovu z televize

Televizní stanice CNN Prima NEWS ukončila spolupráci s komentátorem Martinem Schmarczem. Ten se při úterní debatě v pořadu 360° Pavlíny Wolfové pohádal s šéfem...  celý článek

SIlnice číslo I/44 je díky modernímu asfaltu, své šířce i profilem plným...
Nesnesitelný hluk, stěžují si obce pod sedlem na motorkáře. Přijdou radary

Motorkářská sezona začala a obyvatelé i chataři v okolí Červenohorského sedla opět přicházejí o klid. Nově se ozývají i turisté, kterým hluk kazí zážitek z...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1998–2024 MAFRA, a. s. a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s. zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s. se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328.