Lithium-iontová budoucnost
- 8. 6. 2024, 3:00
Dokument N (2022)
stereo vysílání, High Definition
Dokument N (2022). Zavítáme do německých společností, které pracují na zapojení lithium-iontových baterií a technologií do interní logistiky. Takové inovace mohou být inspirací pro budoucnost energetického přechodu na e-mobilitu... (53 min)
Po krátkém úvodu se věnujeme tématu interní logistiky, kde jsou lithium-iontové stroje a tedy baterie již hojně využívány. V lednu 2022 v Hamburgu byl představen prototyp průmyslového vysokozdvižného vozíku spol. Jungheinrich AG. Pokračujeme k počátkům a tedy bateriím, středisko na jejich výzkum je v Ulmu. Velkým konkurentem je vodíkový pohon, ale výroba vodíku je náročná. Účinnost je tak nižší, než u lithium-iontových technologií. První vozík byl představen již v roce 2011, náklady na výrobu ale byly vysoké. To se postupem času změnilo a takovéto vozíky se staly téměř standardem. V Německu v Karlsruhe pracují na „těžbě“ lithia, to extrahují z rýnské termální vody. Je to udržitelné získávání lithia jako vedlejšího produktu z geotermálních elektráren. Po návštěvě jedné z takových elektráren se vracíme k spol. Jungheinrich, která od r. 2017 definitivně přešla na lithium-iontové baterie, plně na ně sází. Zlepši lse výrobní proces, recyklace baterií a udržitelnost. V JT Energy Systems se specializují na baterie pro interní logistiku, zbavují se olověných baterií a prodávají stále více lithium-iontových. Recyklují staré baterie, ty se vrací po cca 7-10 letech. Buď je recyklují, nebo opětovně používají. Také tu budují halu pro skladování a testování baterií, ty prověří umělá inteligence a podle výsledku s nimi bude dále naloženo. Spolehlivé a rychlé testování má být časem možné s pouhou aplikací. Lithium-iontové baterie se rozšiřují do rozměrných a nákladních vozidel, sledovat můžeme plně elektrický nakladač Giant model 2200. Pokračujeme do Halle, kde vytváří samoopravovací baterii. Její uvedení na trh potrvá zřejmě ještě roky. Lithium se v Německu dále získává z Cinvalditu, ten se těží v Sasku. Jeho složkami jsou mimo jiné lithium, železo, hliník a fluorid. Recyklaci baterií zkoumají ve Freibergu už přes 10 let, vědí mnohé, ale jak říkají, stále jsou cca v polovině. Použité baterie tvoří energetickou síť- jsou propojeny a kontrolovány umělou inteligencí. Recyklace se tak dá oddálit o roky. Zpět ve spol. Jungheinrich sledujeme možnou budoucnost- autonomní mobilní roboty. Ty zvládnou převážet až tunový náklad i 8 hodin. Roboty vyvíjí a upgradeují v Mnichově, záběry z testování dokument končí.
Hlavní zprávy
Cesta k Jadranu bude klidná, ujišťuje šéf českých dálnic. Kde je letos opravují?
Letos se otevře rekordní množství dálnic, ale na tempo stavby 100 kilometrů ročně si zvykat nemáme. „Myslím ale, že dnes připravovaných 50 až 60 kilometrů jsme... celý článek
On je snad mrtvý! Vstaň, Dorando, zkus ještě běžet. Přece nevyhraje Američan
„Nejdramatičtější, nejděsivější a nejdůležitější maraton v historii se konal v Londýně 24. července 1908. Toho horkého dne odvážný italský cukrář a chladný... celý článek
Američtí vojenští kontraktoři se chystají na Ukrajinu. Biden zruší zákaz
Administrativa Joea Bidena se chystá zrušit zákaz, který americkým vojenským kontraktorům zakazoval působení na Ukrajině. Informovala o tom stanice CNN. To... celý článek