iDNES.cz / TV program


nahrávám

Letecké katastrofy

  • 26. 6. 2024, 22:55

Dokument Kan.
skryté titulky, duální vysílání, High Definition


75,7 %

Osudné opomenutí. Dokument Kan. Opakování 29.6./ČT2 a 1.7./ČT2. 9. května 2012. V indonéské Jakartě si 36 pozvaných hostů vychutnávalo luxus předváděcího letu nového ruského dopravního letounu. Suchoj Superjet 100 byl prvním civilním letadlem známého výrobce vojenské letecké techniky

Pokud šlo o bezpečnost, ruské stroje měly nevalnou pověst. Suchoj ji chtěl napravit a prosadit se na světových trzích. Let měl trvat třicet minut. Po hladkém vzletu navedl dispečer letadlo mimo oblast zvýšeného provozu v blízkosti města. Kapitán měl v kokpitu potenciálního zákazníka. Rozhodl se proto let prodloužit a obletět kruh navíc. Suchoj Superjet náhle zmizel z radaru a posádka na výzvy řídícího letového provozu nereagovala. Úřady vyhlásily stav nouze. Minuty se protahovaly v hodiny a záhada byla stále větší. Druhý den ráno zahlédl pilot vrtulníku zbytky letadla. Superjet narazil do úbočí nedaleké hory, mezi místními označované „hřbitov letadel“. Trosky byly rozeseté po stovky metrů vysokém srázu. Rozjela se jedna z nejnáročnějších operací, jaké kdy indonéští vyšetřovatelé organizovali. Tým vedený zkušeným horolezcem stoupal osm hodin, než se dostal na místo nehody. Tam potvrdil, že všech 45 osob na palubě zemřelo. Nikdo nechápal, jak mohl úplně nový letoun vybavený špičkovou navigační technikou a řízený zkušenou posádkou narazit do nechvalně proslulé hory. Dispečer připustil, že měl příliš mnoho práce a letoun mu unikl. Klesat do výšky 1800 metrů mu povolil, protože ho letištní systém identifikoval jako stíhačku. Vojenské letouny mohou létat, jak nízko chtějí. Dispečer předpokládal, že míří do výcvikového prostoru, který měl na trase. Superjet měl letět na sever k Jakartě, ale místo toho zamířil na jih a narazil do hory 17 kilometrů od poslední známé polohy. Vyšetřovatelé potřebovali zjistit, jak mohl skončit tak daleko mimo kurz. Buď selhaly systémy Suchoje, nebo se posádka dopustila smrtelné chyby. V osobních záznamech pilotů nenašli nic, co by svědčilo o lehkovážnosti. Jejich pracovní rozvrh odhalil, že před osudným letem měli dostatek času na odpočinek. Při létání na nových trasách hraje důležitou roli předstartovní příprava. Na instruktáž se však překvapivě dostavil pouze hlavní navigátor. Podle pracovníka, který ji vedl, proběhla krátce. Předání klíčové informace o okolních horách patrně zabránila jazyková bariéra. I přesto měli mít piloti přehled o povaze terénu z map, které měli k dispozici. Vyšetřovatelé prohlédli navigační mapy dodané letištěm a zjistili, že na nich nejsou vrstevnice ani jiné označení nadmořské výšky. Meteorologická služba to odpoledne hlásila nízkou oblačnost a slabou viditelnost. Bylo možné, že piloti hory vůbec neviděli. Na blízkost nebezpečného terénu však měl piloty upozornit varovný systém. Data ze zapisovače letových údajů odhalila, že piloti nedokončili zatáčku a navedli letoun přímo do hory. O tom, že by stroj postihla nějaké porucha, se však žádné důkazy nenašly. Navíc se ukázalo, že výstražný systém blízkosti země v posledních okamžicích vyslal opakované varovné signály, ale 28 sekund před nárazem byl deaktivován. Synchronizací zvukového záznamu z kokpitu s letovými údaji vznikla jednotná časová osa, která konečně umožnila záhadu rozplést. Kvůli temné oblačnosti piloti patrně neviděli hory před sebou. Kapitán při předvádění pilotní kabiny zapomněl zadat kurz pro dokončení kruhu a nevědomky navedl letadlo směrem k hoře. Výstražný systém se spustil, jak měl. Ovšem posádka, která o blízkosti hor nevěděla a domnívala se, že letí nad rovnou krajinou, se rozhodla upozornění ignorovat.

Přidat do mého TV programu

Přidat všechny díly seriálu

Další díly

Ukázat všechny další díly

Odvysílané díly

Ukázat všechny další díly

Hlavní zprávy

Slovenský premiér Robert Fico odvolil z nemocnice, kde se zotavuje po atentátu....
„Ficovi pomohlo, že sám bojoval.“ Lékař poprvé popsal dny po atentátu

Rychlé zotavování slovenského premiéra Roberta Fica po atentátu v Handlové souviselo s tím, že premiér sám chtěl a bojoval, řekl slovenskému listu Postoj...  celý článek

Jedovatý mořský živočich známý jako ohnivý červ se nyní objevil i v Černé Hoře.
Poplach na Jadranu. V moři se kvůli oteplování šíří jedovatí „ohniví červi“

Na pobřeží Černé Hory se objevili jedovatí mořští živočichové známí jako ohniví červi, setkání s nimi může člověku přivodit zdravotní komplikace. Experti...  celý článek

Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy. (17. května 2023)
Místo maturity projekt, chystá Bek změny. Chce přidat i distanční výuku

Ještě do konce školního roku chce ministerstvo školství předložit novely zákonů, které mají zlepšit podmínky pro střední odborné a pomaturitní profesní...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1998–2024 MAFRA, a. s. a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s. zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s. se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328.