iDNES.cz / TV program


nahrávám

Vlaky ve válce

  • 31. 10. 2024, 1:10

Dokument VB
skryté titulky, duální vysílání, High Definition



Operace Barbarossa. Dokumentární cyklus VB. Jakou roli při napadení Sovětského svazu nacistickým Německem sehrála železniční doprava?

Nacistické Německo se od 30. let 20. století chlubilo svou železniční sítí, po níž se proháněly nejrychlejší parní lokomotivy světa. Německé říšské dráhy, vzniklé hned po první světové válce, byly ve své době špičkovou společností. Německá říše měla díky nim náskok před zbytkem Evropy náskok, včetně přepravy vojsk a techniky. Pro Třetí říši mohly být nesmírně užitečné i zkušenosti a jedinečné znalosti německého generálního štábu. Hitler však věnoval více pozornosti modernizaci automobilů a upřednostňoval výstavbu dálnic. Během plánování operace Barbarossa, která byla zjevným porušením smlouvy o neútočení se SSSR, však zjevně podcenil význam železnice. Největší země světa totiž disponovala neuvěřitelně špatnou silniční sítí a hlavním dopravním prostředkem tu byly vlaky. Říšské dráhy sice začaly velmi brzy bít na poplach, ale Hitler je neposlouchal. Nejenže neměl v době zahájení útoku dost vlastních vlaků, ale německé stroje navíc nebyly konstruovány na extrémní ruské zimy a trpěly vysokou poruchovostí. Sovětská síť byla sice během bolševické revoluce silně poničená a byla i špatně udržovaná, ale jezdily po ní robustní lokomotivy. A právě ty umožnily Stalinovi přesouvat celé ocelárny a zbrojovky na východ země, kde se k nim nepřítel nemohl dostat. Současně nechal odstranit část železničních tratí na západu země, čímž Němcům znemožnil využití sovětského železničního systému. Sovětské vlaky navíc převezly v letech 1941 až 1942 statisíce vojáků ze Sibiře k Moskvě, aby zachránili nejenom Moskvu, ale i Stalingrad. Výsledek bitvy o Stalingrad v letech 1942–1943 přímo ovlivnily německé technické a logistické problémy s železniční sítí. Německý Vůdce se tu dopustil zjevné taktické chyby. Tím, že nepověřil programováním tras a logistikou kvalifikované odborníky, sabotoval operaci Barbarossa a podepsal se na jejím neúspěchu. Nechápal, že vlak je v této válce důležitou zbraní.

Přidat do mého TV programu

Hlavní zprávy

Hostem pořadu Rozstřel je Marian Jurečka, ministr práce a sociálních věcí za...
Jurečka: Lidovcům chybí superstar. Sice nejsem změna, ale Čunek je minulost

V pátek v sobotu rozhodne druhá nejstarší strana o svém novém vedení. Kandidaturu na šéfa KDU-ČSL ohlásili ministr zemědělství Marek Výborný, senátor Jiří...  celý článek

Ilustrační snímek
Zákazníci O2 hlásí výpadek. Nefungují mobilní data, volání ani posílání zpráv

Zákazníci mobilního operátora O2 hlásí výpadek služeb, od půl deváté ráno jim nefungují mobilní data, volání ani posílání SMS. Nefunkční jsou také internetové...  celý článek

D1 na Brno stojí. Dodávka bourala do odstaveného náklaďáku
Na D1 bourala do odstaveného náklaďáku dodávka, spolujezdec v ní nepřežil

Vážná dopravní nehoda ve čtvrtek ráno uzavřela dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno. Na 142. kilometru u Velkého Meziříčí narazila dodávka do odstaveného...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1998–2024 MAFRA, a. s. a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s. zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s. se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328.