iDNES.cz / TV program


nahrávám

Stavba Eurotunelu

  • 16. 12. 2024, 0:55

Dokument VB
skryté titulky, duální vysílání, High Definition

Dokument VB. Eurotunel spojující Velkou Británii s Francií je jedním ze sedmi divů moderního světa. Co bylo třeba překonat při budování tohoto nejdelšího podmořského tunelu na světě?

Vyslechneme svědectví mužů a žen, kteří pracovali na jeho stavbě. Mohutné razicí stroje si prorážely cestu skrz různé typy hornin a nehloubily jediný tunel, ale hned tři najednou, dva pro železnici a třetí servisní. Byl to projekt, který byl financován výhradně ze soukromých zdrojů, ani penny na něj nešlo z veřejných peněz. Soukromý sektor tak převzal nejen výnosy, ale i rizika projektu. Stavba Eurotunelu si vyžádal životy jedenácti pracovníků a obnažila rizika, která jsou spojena s tímto jedinečným pracovním prostředím. A konečně 1. prosince 1990 britský razič Graham Fagg a jeho francouzský kolega Philippe Cozette probourali poslední skalní přepážku a propojili Velkou Británii s kontinentální Evropou poprvé od doby ledové. Osy dvou tunelů hloubených proti sobě v souhrnné délce padesáti kilometrů se nakonec od sebe odchýlily o pouhých třicet pět centimetrů. Od roku 1994 je Eurotunel v provozu, ale katastrofický požár v roce 1996 odhalil nebezpečí provozování železničního tunelu, který je padesát kilometrů dlouhý. Nákladní vůz převážející živočišný tuk zachvátil požár, když vlak vjel do tunelu ve směru do Anglie. Nadzemní elektrické vedení poškozené teplem selhalo a vlak se zastavil. Jenom zázrakem nikdo neutrpěl vážné zranění a až potom si mnozí uvědomili, jak se dostali z ohrožení jen o vlásek. Postupem času tunel prokázal mimořádnou odolnost. Pro britskou i francouzskou ekonomiku představoval velký úspěch, protože počet lidí, kteří používali k dopravě tunel, vzrostl, zatímco cena nákladní dopravy se snížila. Dnes představuje tento tunel triumf inženýrského stavitelství a svědectví toho, jak se tisíce francouzských a britských dělníků lopotily po šest let na stavbě této nejpůsobivější a nejsložitější inženýrské stavby na světě.

Přidat do mého TV programu

Hlavní zprávy

Britský premiér Keith Starmer a francouzský prezident Emmanuel Macron si v...
Evropa řeší vyslání vojáků na Ukrajinu. Kyjev obsadí Britové, věští Moskva

S blížícím se nástupem Donalda Trumpa sílí spekulace o rozmístění evropských jednotek na Ukrajině. O vyslání „mírotvorců“ střežících linii budoucího příměří...  celý článek

Lenka Hnidáková
Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23....  celý článek

Policie v New Yorku operuje na místě, kde byl zastřelen šéf americké zdravotní...
Šéfa obří zdravotní pojišťovny zastřelili před pouliční kamerou, čelil výhrůžkám

V New Yorku byl ve středu zastřelen šéf americké zdravotní pojišťovny UnitedHealthcare Brian Thompson. Informovala o tom newyorská policie, která střelbu...  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1998–2024 MAFRA, a. s. a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s. zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s. se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328.