iDNES.cz / TV program


nahrávám

Dětský hazard

  • 16. 1. 2025, 21:55

Dokument
skryté titulky, High Definition

Režie:

Dokument. Opakování 20.1./ČT2 a 22.1./ČT2. Stoupá počet nezletilých, kteří v počítačových hrách utrácejí virtuální peníze, často bez vědomí rodičů. Co je a není hazard v prostředí počítačových her a jak se proti nekalým praktikám bránit?

Čím dál mladší děti tráví u displejů telefonů a za obrazovkami počítačů významnou část svého volného času. Jejich rodiče oproti tomu trápí otázka, co se odehrává před dětskými očima za jejich zády. Je digitální prostor bezpečný? Neobsahují počítačové hry nebezpečí, které dětem může uškodit? Výrobci her nabízejí instalaci řady her zdarma, ale uvnitř na hráče číhá několik příležitostí, jak utratit peníze. Na první pohled se tváří nevinně, protože virtuálního předměty lze koupit jen za virtuální měnu. Jenže tu hráči nakupují za skutečné peníze. Nezletilé děti, které vlastní platební karty nemají, je obvykle nakupují z kreditní karty svých rodičů. Tajně, bez jejich vědomí. Za menší ale i za velké částky nakupují exkluzivní vybavení ve hře – zbraně, či jiné doplňky, kterými dávají najevo svým spoluhráčům svoje postavení. Rozšíření, které hráči umožňují postup do dalších úrovní hry nebo doplňky, díky kterým ve hře získávají nové dovednosti, jsou problematické v tom, že skrytě nutí děti k nákupům, aniž by to jejich rodiče věděli. Druhou formou, která už je klasifikována jako hazard, jsou lootboxy. Hráč nakupuje krabičku s překvapením, jinak řečeno kouzelné truhly s náhodně vygenerovaným herním vybavením. Dopředu neví, co v ní bude a jakou hodnotu předmět v ní bude mít. Kvůli tomuto prvku náhody mají dle řady výzkumů lootboxy velmi blízko k hazardním hrám a zvyšují riziko vzniku problémového či patologického hráčství. Co je alarmující na fenoménu mikrotransakcí skrytých uvnitř her, je počet nezletilých, kteří se do kontaktu s nimi dostalo. Podle posledních dat je v ČR 35 % chlapců a 11 % dívek, kteří mají ve věku 13 let zkušenost s lootboxy. K hráčství navíc často vybízí influenceři, kteří nabádají k nákupům vylepšení a zesilují tak tlak na psychiku mladých. Dokumentární film se odborníků na kyberbezpečí a dětskou psychologii ptá na to, co mohou udělat sami hráči nebo jejich rodiče, jak lze systém regulovat a jak reagovat v případě, že dítě propadne takovému druhu hráčství.

Přidat do mého TV programu

Hlavní zprávy

Italská premiérka Giorgia Meloniová se setkala s Donaldem Trumpem v jeho...
Nová mocenská tektonika EU: Paříž a Berlín spí, do popředí se derou jiní

Pověstný francouzsko-německý unijní motor se zadřel. Německo zabředlo do stagnace a míří k předčasným volbám, Francie žongluje se státním dluhem a chabé vlády...  celý článek

ilustrační snímek
Světová vědecká elita varuje před vytvořením „zrcadlových bakterií“

Vědci usilovně pracují na vytvoření umělých buněk. Před jedním druhem však varují a chtějí ho vyškrtnout ze svých plánů. Rizika spojená s vytvořením...  celý článek

ilustrační snímek
Očekávání jsou optimistická. Mzdy se letos opět zvýší

Aktuální předpovědi odborníků naznačují, že většina lidí by v letošním roce mohla najít na výplatní pásce vyšší částku, než tomu bylo loni.   celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1998–2025 MAFRA, a. s. a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s. zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s. se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328.