iDNES.cz / TV program


Letecké katastrofy: Smrtící mýtus

  • 11. 1. 2019, 21:55

Dokument Kan.
skryté titulky, duální vysílání, High Definition

Dokument Kan. Opakování 12.1./ČT2 a 14.1./ČT2. 9. ledna 1997. Let Comair 3272 směřující ze Cincinnati do Detroitu se blížil ke svému cíli. Posádka na pokyn řízení letového provozu snížila rychlost, aby umožnila přistát blížícímu se Airbusu

9. ledna 1997. Let Comair 3272 směřující ze Cincinnati do Detroitu se blížil ke svému cíli. Posádka na pokyn řízení letového provozu snížila rychlost, aby umožnila přistát blížícímu se Airbusu. Kanadský cyklus dokumentárních rekonstrukcí Poté, co turbovrtulový letoun dokončil poslední zatáčku před letištěm, naklonil se prudce doleva. Piloti se snažili ovládnout řízení, ale letadlo přešlo do vývrtky a zřítilo se na pole necelých třicet kilometrů od ranveje. Na místo během několika minut dorazili záchranáři a zpravodajské štáby. Nikdo z 29 osob na palubě nepřežil. Vyšetřovatelé procházející trosky vraku a osobní věci obětí dohledali černé skříňky a poslali je do Washingtonu na analýzu. Páka hašení motorů je přivedla k podezření, že se posádka potýkala s požárem za letu, ale důkazy tuto teorii brzy vyvrátily. Vyloučili rovněž problém s vrtulemi. Dispečer v Detroitu jim sdělil, že panovalo nepříznivé počasí a na přiblížení se začala hromadit letadla. V úvahu tak přicházela možnost, že let 3272 smetly turbulence v úplavu za větším letounem. Byla to však další slepá ulička. Data ze zapisovače letových údajů odhalila překvapivý detail. Těsně před ztrátou stability běžely motory na vysoké obrátky, ale bez účinku. Taková ztráta výkonu by se dala vysvětlit námrazou. Dispečeři v Detroitu i piloti ostatních letadel poblíž hlásili podmínky pro její tvoření. Nikdo jiný však v tomto ohledu žádné problémy nezaznamenal. Vyšetřovatelé potřebovali zjistit, jestli byly okolnosti natolik nepříznivé, aby způsobily pád Embraeru. Situaci simulovali v aerodynamickém tunelu NASA. Zkouška dopadla jednoznačně. Na křídlech letu 3272 se téměř jistě utvořila nebezpečná, byť tenká vrstva námrazy. Otázkou bylo, proč s tím posádka nic neudělala. Jako většina dopravních letadel má i Embraer 120 protinámrazové a odmrazovací systémy pro lety v zimním počasí. Nahrávka z kokpitu ukázala, že posádka byla o podmínkách v oblasti Detroitu informována. Přesto však mechanické odmrazovače náběžných hran neaktivovala. Vyšetřovatelé kontaktovali ostatní piloty Comairu s dotazem, jak by se v podobné situaci zachovali oni. Všichni odpověděli, že by s aktivací odmrazování počkali, až se námrazy utvoří silnější vrstva. Odůvodnili to obavou z tzv. bridgingu, kdy se ledová krusta utvoří na nafouknutých kanálcích. K tomu mohlo docházet u starších systémů, ale v případě Embraeru 120 toto nebezpečí nehrozilo. Vyšlo najevo, že jak piloty Comairu, tak jejich cestující ohrožují zastaralé představy o odmrazování. Aerolinie i výrobce vydaly pro Embraer 120 letovou příručku. Zatímco výrobce nabádal piloty, aby systém aktivovali při prvních známkách námrazy, manuál dopravce jim ukládal vyčkat, až bude vrstva ledu centimetr silná. Vyšetřovatelé museli zjistit, proč se pokyny rozcházely. Nehoda letu 3272 byla první fatální havárie Embraeru 120 způsobená námrazou. Případů ztráty řízení ze stejných důvodů však byla v minulosti u tohoto typu zaregistrována hned celá řada. Dokumenty Federálního leteckého úřadu odhalily, že se na problému může podílet samotný regulační orgán. Z interního oběžníku FAA vyplývalo, že se federální regulátor problémem námrazy zabýval. Výrobce v letové příručce výslovně uváděl, že odmrazovací systém je třeba zapnout včas. Federální letecký úřad úpravu znění schválil, ale nevyžadoval, aby změnu přijaly i aerolinie. Mnohé, včetně Comairu, tak neučinily. Vina za nehodu byla v závěrečné zprávě přisouzena FAA, protože nestanovil odpovídající normy pro let v podmínkách tvorby námrazy a nepřispěl k rozptýlení mylných představ o fungování mechanických odmrazovačů. Kdyby posádka letu 3272 řídila ručně, mohla by zhoršení aerodynamiky pocítit. Ale protože byl zapnutý autopilot, uniklo jí, že tenká vrstva námrazy začíná vážně narušovat obtékání křídla vzduchem.

Přidat do mého TV programu

Hlavní zprávy

Policie přivádí k soudu mladšího z obviněných z vraždy čerpadlářky u...
Podezřelého lupiče z pumpy prozradila DNA, navíc se prořekl v hospodě

V pondělí kolem čtvrté hodiny odpoledne si byli policisté absolutně jistí, že jedním z lupičů od pumpy v Nelahozevsi, kde zastřelili čerpadlářku, je...  celý článek

Jaroslav Vodička, předseda Českého svazu bojovníků za svobodu při pietním aktu...
Senátoři se nechtějí účastnit akcí svazu bojovníků, vadí jim jeho předseda

Český svaz bojovníků za svobodu pod vedením Jaroslava Vodičky čelí další ostré kritice. Po slovech poslance ODS Jakuba Jandy, že jde o „pofiderní spolek...  celý článek

Předseda strany Ivan Bartoš vystoupil 4. září 2018 v Praze na tiskové...
Bartoš chce být příští premiér. Věřím, že budu mít patřičnou kvalitu, říká

Šéf Pirátů Ivan Bartoš chce být po příštích volbách do Sněmovny premiérem a sesadit Andreje Babiše. „Pokud budu lídr kandidátky v danou chvíli, tak logicky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.