iDNES.cz / TV program


Letecké katastrofy: Peklo v Sao Paulu

  • 25. 5. 2019, 10:25

Dokument Kan.
skryté titulky, duální vysílání, High Definition

Dokument Kan. 31. října 1996. Několik vteřin poté, co se odpoutal od letiště Congonhas v brazilském Sao Paulu, se let společnosti TAM č. 402 zřítil do rezidenční čtvrti a vybuchl

31. října 1996. Několik vteřin poté, co se odpoutal od letiště Congonhas v brazilském Sao Paulu, se let společnosti TAM č. 402 zřítil do rezidenční čtvrti a vybuchl. Kanadský cyklus dokumentárních rekonstrukcí V plamenech zahynulo všech 95 lidí na palubě a tři další osoby na zemi. Objasněním nehody byli pověření vyšetřovatelé z odboru brazilského letectva CENIPA. Práci zahájili zkoumáním trosek na místě nehody. Nic neukazovalo na závadu motorů, ale podle důkazů bylo letadlo v okamžiku nárazu v prudkém pravém náklonu. Klapky ani další ovládací plochy nenaznačovaly žádné problémy. Osobní záznamy potvrdily, že piloti byli plně kvalifikovaní. Nebyl důvod podezírat je, že by se dopustili chyby. Zápisník hovorů v kokpitu se zachoval v dobrém stavu, ale zapisovač letových dat byl silně ohořelý. Vyšetřovatelé jej odeslali do Spojených států na expertizu v NTSB. Stažení dat se podařilo a mohlo se začít s jejich analýzou. Vyšetřovatelé prošli víc než stovku parametrů. Důležitou stopu objevili při studiu výkonu motorů. Tah na pravé straně několikrát zakolísal a teprve pak se ustálil na maximu potřebném pro vzlet. Ještě znepokojivější byl fakt, že se na pravé straně během letu aktivoval obraceč tahu. Stalo se to dvakrát a ve vysunuté poloze zůstal až do chvíle, kdy letoun narazil do země. Bylo to šokující zjištění. Štíty obraceče tahu směrují proud spalin do stran a pomáhají letadlo zpomalit. Jejich aktivace za letu by mohla způsobit katastrofální ztrátu vztlaku. Tomu má zabránit pojistka, která znemožňuje jejich otevření, dokud zvláštní senzory nepotvrdí kontakt podvozku se zemí. Vyšetřovatelé prozkoumali součásti blokovacího systému a objevili závadu na jednom z čidel. To vysvětlovalo aktivaci reverzu, ale nikoliv příčinu nehody samotné. Pro případ vysunutí obraceče za letu jsou letouny Fokker 100 vybaveny dodatečným bezpečnostním systémem, který má okamžitě snížit výkon motoru. Pokud z motoru nevycházejí spaliny, nemůže zařízení působit jako brzda a letadlo může pokračovat v letu s jedním motorem. Chybějící kousek skládanky poskytla animace kombinující letová data a nahrávku z kokpitu. Během vzletu selhalo čidlo a vysunul se obraceč. Sekundární bezpečnostní systém stáhl výkon motoru tak, jak měl. Posádka však nechápala, co se děje. Domnívala se, že jde o závadu automatického řízení tahu. Druhý pilot opakovaně tah zvýšil a působení bezpečnostního systému překonal. Zmatenost posádky začala dávat smysl poté, co vyšetřovatelé prověřili záznamy o jejím výcviku. Náhodná aktivace obracečů tahu byla považována za natolik nepravděpodobnou, že na tento typ závady piloti vůbec nebyli připravováni.

Přidat do mého TV programu

Hlavní zprávy

Letoun Boeing 737 MAX 8
Úřad objevil nové problémy 737 MAX, letadla zůstanou na zemi déle

Stovky letadel Boeing 737 MAX zůstanou zřejmě uzemněny déle, než se čekalo. Americký úřad zodpovědný za certifikaci letadel našel při testování další problém s...  celý článek

Jan Hamáček hovoří s prezidentem Milošem Zemanem na sjezdu ČSSD (1. března 2019)
Pokud Zeman nevymění Staňka, ministři za ČSSD podají demisi

Jen pár hodin poté, co vláda ustála hlasování o nedůvěře, čeká předsedu ČSSD Jana Hamáčka na Vysočině pro vládu klíčová schůzka s prezidentem Milošem Zemanem....  celý článek

Slávistický záložník Miroslav Stoch se rozcvičuje před úvodním čtvrtfinále...
Případ Stoch. Slavia řeší nabídku z Řecka, do pátku by mělo být jasněji

Fotbalová liga možná přijde o jednu ze svých nejvýraznějších osobností. Slávistický záložník Miroslav Stoch může odejít do klubu, v němž už před šesti lety...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.

Přihlásit přes Facebook
Přihlásit přes Google
Přihlásit přes mojeID
Zapomenuté heslo