iDNES.cz / TV program


Top Gear speciál: James May a lidové autíčko II (1)

  • 17. 9. 2019, 20:15

Zábava VB (2016)
skryté titulky, stereo vysílání, High Definition


88,6 %

Magazín VB (2016). Jízda napříč automobilovou historií pokračuje! James May se tentokrát zamýšlí nad tím, proč svět ovládla japonská a německá auta, co mají společného vybrané čtyřkolky nebo proč nejezdíme v autech na páru (51 min)

James May se zamýšlí, jak je možné, že britský a americký automobilový průmysl neuspěl ve světové konkurenci s japonskými a německými výrobci aut. Věc je o to nepochopitelnější, že Velká Británie a Amerika vyšly z války jako vítězové a že jejich automobilový průmysl nebyl válkou vůbec zasažen. V roce 1945 dominoval britským silnicím skvělý Austin Seven, který byl považován za první lidové auto ve Velké Británii. Toto auto bylo natolik úspěšné, že se vyváželo do světa a v licenci se vyrábělo v mnoha státech. V té době americkým silnicím kraloval Buick série 40. James obě auta vyzkouší. Japonsku trvalo třicet let, než se po válce vzpamatovalo a stalo automobilovou velmocí. Zničenému Německu stačilo pouhých dvacet let. Na konci 40. let se začne v Británii vyrábět skvělý Morris Minor. Minor je prvním britským vozem, kterého se prodalo víc než milion. Projektant, který Minor vytvořil, následně navrhl Mini. V padesátých letech kralují americkým silnicím velké vozy s velkou spotřebou a jsou symbolem kultury vlastnictví. První japonské auto, které se ve Velké Británii objevilo, bylo Daihatsu Compagno. Dalším japonským autem na britském trhu byla Toyota Celica GT. V té době si Britové z japonských aut dělali legraci. Měli totiž skvělý Jaguar E-type. James porovná tento Jaguár v závodě s Datsunem 260Z. Při závodu mu bude konkurentem legenda závodních okruhů formule1, Damon Hill. K překvapení Jamese je to Datsun, který závod vyhrává. Ropná krize v roce 1973 zasadila velkou ránu americkým velkým a žíznivým autům. Do popředí zájmu zákazníků se dostala rázem úsporná japonská auta. James se v doprovodu bývalých místních pracovníků zdejších automobilek projede Fordem Mustangem II. po americkém Detroitu. Podobnou jízdu provede s Toyotou Celicou po japonském městě Toyota City. Oba vozy srovnává co do spotřeby. Ke svému překvapení na stejné množství benzínu ujede s Toyotou jednou takovou vzdálenost než s Fordem. Další ránu americkým autům dala Honda Civic a Honda Accord. Honda Accord se dokonce začala přímo v USA vyrábět a stala se tam nejprodávanějším autem. James Accord otestuje. V roce 1973 vstupuje Velká Británie do zóny volného obchodu a je ihned zahlcena německými vozy BMW řady 3. Britové se Němcům snaží konkurovat s vozem Triumph Dolomite Sprint, avšak neuspějí. Sám James prohlásí, že auto na německý vůz nemá. Stačilo se mu v obou vozech projet. V sedmdesátých letech přichází krize britského automobilového průmyslu. Firma British Leyland se v roce 1980 snaží zachránit svou pozici na trhu novým vozem Austin Allegro. Auto je však brzy lidmi označováno za „létající prase“ a nemůže konkurovat Mazdě 323 čtvrté generace. V roce 1982, kdy Mazda prodává svůj miliontý vůz, Allegro končí výrobu. Osmdesátá léta jsou dobou, kdy Japonci a Němci upevňují pozice na automobilovém trhu, a tak Jamesovi nezbývá říci, že pro to, abyste uspěli na trhu s auty, musíte prostě prohrát válku.

Přidat do mého TV programu

Přidat všechny díly seriálu

Repríza

Další díly

Odvysílané díly

Ukázat všechny další díly

Hlavní zprávy

Kabina vlaku po srážce s kamionem na přejezdu v Uhříněvsi (6. září 2019)
Lidé létali jeden přes druhého, líčil strojvedoucí havarovaného vlaku

Jednal rychle a pohotově. Strojvedoucí Tomáš Kadlec minulý týden u Uhříněvsi zabránil neštěstí. „Od prvního momentu, kdy jsem ho zahlédl, jsem měl do nárazu...  celý článek

Také po kousnutí vypadá jako normální burger.
Nemaso, nemléko, nevejce. Zájem o rostlinné alternativy potravin roste

Jogurty z mléka nemléka, hamburgery z masa nemasa a nyní smažená vejce nevejce. Náhražky živočišných bílkovin patří k nejdiskutovanějším trendům poslední doby....  celý článek

Ilustrační snímek
Pozor na veřejné nabíječky. Dáváte všanc cenná data, varují experti

Baterie smartphonu je vybitá, ale powerbanka i nabíječka leží doma. Na jednu stranu není třeba věšet hlavu, na řadě míst lze totiž využít veřejné nabíječky....  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.